"És hora de començar el moviment de l’escola lenta" (Maurice Holt)Altres idiomes: Castellano

dilluns, 9 de novembre del 2009

El temps i l'educació

La reflexió sobre el temps és tècnica? És filosòfica?

Segurament en la nostra tradició, la reflexió sobre el temps ha tingut aquestes dues característiques bàsiques. A voltes, aquesta reflexió s'ha limitat a pensar els paràmetres concrets per tal d'organitzar, racionalitzar i/o aprofitar el temps al màxim. En una cultura en què sempre ens manca temps i amb una escola sotmesa a una continuada pressió externa de continguts i aspectes a treballar, aquesta mancança convertida sovint en angoixa, ens porta a una mena de terreny en el qual el manual d'autoajuda sembla la solució però que, finalment, ens porta a un nou atzucac.

La reflexió filosòfica és interessant però no deixa de ser un exercici intel•lectual en el qual podem explicar-nos com hem arribat a la situació actual tan plena de contradiccions. En l'època de la història de la humanitat en la qual les persones sembla que disposen de més temps (l'esperança de vida cada cop és més gran), tenim la sensació de tenir menys temps que mai. Per això estic convençut que el debat sobre el temps no es pot quedar només en els aspectes tècnics ni en els filosòfics. Perquè hi ha un terreny, quotidià, de decisions polítiques i administratives, que condiciona la vida i el futur de l'educació i l'escola, i en el qual es fa necessari intervenir.

Aquest debat arriba contínuament a l'escola: Quantes hores de castellà? Quin calendari lectiu? Quantes hores extra? Quantes hores de permanència? La sisena hora com a antídot del fracàs escolar? Més hores per a les activitats extraescolars, més recursos per a més hores per a més extraescolars?

El més, juntament amb l'abans -que també és una interpretació del temps- són elements de reflexió quotidiana a l'escola.

La lentitud, vista des de la perspectiva de desacceleració, de trobar el temps just, de no condicionar el fet educatiu a la mirada constant del rellotge, esdevé avui un exercici imprescindible per sobreviure i donar un tomb a l'educació i, també, a la vida.

Educació, vida, temps just, lentitud... són conceptes estretament lligats que ens porten a pensar que una altra escola és possible; una altra educació, pensada en altres paràmetres més a prop de les necessitats dels ciutadans del segle XXI.

Esperem que els debats que fem en aquest bloc, algun dia, puguin servir per estendre una nova cultura sobre el temps a l'educació i a la societat.

Joan Domènech.
10 comentaris